Contingut publicat al butlletí Switch número 20 al desembre de 2024.

IA a la pràctica: exemples que fan ballar el cap

A l’Observatori Switch anem recopilant els casos pràctics més representatius d’aplicació de la IA a la indústria audiovisual. En tenim identificats unes quantes dotzenes. Ens fixem especialment en els que mostren com la IA pot transformar processos o crear nous formats.

Hem presentat una selecció de casos en dues sessions públiques, la primera al Filmets de Badalona i la segona a la Setmana del Talent. En vindran més. La propera, a la fira ISE, el 5 de febrer.

Tres casos entre centenars

Us mostrem un tastet amb tres exemples que exploren noves vies per fer cinema o televisió.

The Reviewed és un documental produït per l’organització Brand Ukraine. La pel·lícula recorda els atletes que haurien d’haver anat als Jocs Olímpics de París, però que van morir al camp de batalla. En un missatge emotiu, uns quants atletes clonats demanen als espectadors que no els oblidin.

Concepte: l’artificialitat de la IA generativa sembla casar poc amb la realitat que alimenta els documentals. Però quan es tracta de recuperar imatges perdudes o persones desaparegudes, la IA hi té un paper.

Els Simpsons juguen en directe. També als esports la matèria primera és la realitat. La IA pot completar les retransmissions amb dades, gràfics o material addicional, però no substituir ni modificar el que passa. Excepte si es tracta d’Els Simpsons. El 9 de desembre, Disney+ i ESPN+ han transmès en directe el partit de futbol americà entre els Dallas Cowboys i els Cincinnati Bengals, a l’Atoms Stadium d’Springfield. La novetat és que tots els jugadors s’han convertit en personatges d’Els Simpsons.

Concepte: l’animació és una forma de ficció. Pot ser-ho també de la realitat? Produir animació necessita temps, però amb la IA podem generar-la en directe.

Narració segmentada. La BBC té en marxa un projecte anomenat Object Based Media que consisteix a esmicolar qualsevol contingut en “objectes”, és a dir, fragments o fins i tot microfragments que convenientment etiquetats poden ser utilitzats de forma no lineal. Segons a qui ens adrecem i en el dispositiu que publiquem els continguts es poden reduir, ampliar, combinar… automàticament.

Concepte: és la idea que hi ha al darrere del documental ENO que canvia cada cop que es projecta. Abans o durant la projecció els segments de la narració es poden combinar per crear un producte nou