Contingut publicat al butlletí Switch número 18 al juliol de 2024.

Crear amb IA, el públic té la paraula

A mitjans de juny s’havia d’estrenar la pel·lícula The Last Screenwiter al Prince Charles Cinema de Londres. Es va suspendre per la pressió del públic en saber-se (i promocionar-se) que tot el guió s’havia escrit amb ChatGPT. La sala va rebre més de 200 queixes.

Peter Luisi (director): La pel·lícula és un experiment que planteja precisament la vida d’un guionista que descobreix com el seu món trontolla quan troba un sistema de creació de guions generats per IA. Crec que la gent no coneix prou bé el projecte. Han sentit que és la primera pel·lícula escrita íntegrament per IA, immediatament han vist l’enemic i han dirigit la seva ira contra nosaltres.

Cinema Prince Charles: “Entre el nostre públic hi ha una gran preocupació sobre l’ús de la IA per substituir un escriptor. La decisió es basa en la nostra passió pel cinema i en escoltar els qui recolzen el que fem”. Resums de la BBCThe Guardian.

Voleu veure la pel·lícula? Aquí la teniu (1 h 24’).

D’on ve la por a la IA?

Un estudi de la BBC confirma dues percepcions majoritàries entre l’audiència dels mitjans: l’impacte de la IA serà gran i afectarà de ple les feines creatives.

L’estudi apunta també al relat sobre la IA que ha alimentat la cultura popular els darrers anys:  “La referència a la IA com una entitat poderosa, semblant a l’ésser humà, que té la capacitat de superar la intel·ligència humana, ha estat un pilar de les representacions de la IA a la cultura popular durant dècades. Les representacions de la IA generativa com a assistent són escasses. La narrativa dominant és aquella en què la IA generativa pot reemplaçar, dominar o erradicar la humanitat.”

Bob Iger, CEO de Disney, creu, en canvi, que els guionistes no haurien de tenir por de la IA: “Walt Disney creia fermament en l’ús de la tecnologia per explicar millors històries. Va pensar que la tecnologia en mans d’un gran narrador era increïblement poderosa. Els guionistes no haurien d’obsessionar en la capacitat disruptiva de la tecnologia, sinó en la de fer-nos millors, explicar millors històries i arribar a més persones”.

Els nord-americans estan dividits

Als EUA hi ha divisió d’opinions sobre l’ús d’IA generativa en el cinema i la televisió. Tot i que no es detecta hostilitat, en una enquesta de la revista Variety els que perdrien interès si sabessin que una producció s’ha escrit amb l’ajuda de la IA (36%) superen els indiferents (31%) i els entusiastes (23%).

Podem tenir una IA ètica per al cinema o la televisió?

El director nord-americà Jason Hellerman diu que moltes empreses li ofereixen productes i serveis d’IA ètica. En aquest article es pregunta com saber si ho són i mira d’establir els criteris a tenir en compte.