Bones pràctiques de col.laboració audiovisual-vi: la regió argentina de Mendoza

Creació de SINergies entre les cadenes de valor Audiovisual i VItivinícola per apropar la cultura del vi català als joves és el títol d’un projecte de col·laboració en el que els clústers Audiovisual de Catalunya i INNOVI estan treballant conjuntament des de l’any passat. Amb l’acrònim SINAVI, es tracta d’un projecte amb focus en la comunicació, on es vol posar de relleu la importància de transmetre al públic la cultura del vi i els projectes de petits cellers a través de formules audiovisuals innovadores.

El projecte inclou una mirada necessària en l’activació d’una nova forma de treballar la cultura del vi des del punt de vista comunicatiu. I ho fa proposant accions i plantejaments d’internacionalització del projecte. Una de les més destacades ha estat possible gràcies al context que ha proporcionat el festival Festival Internacional de Cinema del Vi i el Cava MOST a la tardor de 2023. En una jornada interclúster que va formar part del programa del certamen, es va poder entrar en contacte amb FilmAndes (clúster audiovisual) i Fondo Vitivinícola de Mendoza (clúster del vi), convidats del festival. A més d’exposar prioritats estratègiques i d’intercanvi d’informació, van compartir alguns exemples de bones pràctiques sobre la comunicació audiovisual de la cultura del vi de la seva zona.

Amb més de 20 anys de continuïtat la campanya El vino nos une és tota una experiència de referència. Es va llançar la marca a l’any 2025 amb un primer anunci comercial per als mitjans de comunicació massius.

 

Una altra referència interessant va ser la campanya Te quiero tanto, una producció que va unir dues de les grans passions del país: futbol i vi.

Resulta especialment interessant la sèrie documental Las voces del vino.

La vuelta al vino en dos minutos és una ser una sèrie de microdocumentals on s’aborden cinc temàtiques d’interès per a consumidors i interessats: la producció de vins biodinàmics i orgànics, les varietats criolles, els espumosos i la innovació en envasos i formats.

 

FilmAndes, el clúster audiovisual de Mendoza, integra 40 empreses entre productores audiovisuals, empreses proveïdores de serveis i universitats. En l’actualitat s’està expandint estratègicament per incorporar també empreses d’indústries creatives. Té 4 eixos prioritaris: internacionalització, producció i coproducció, formació i capacitació, i innovació i investigació. Gestiona un set de 1.500m2 al Distrito de la Innovación de la ciutat de Mendoza, gestiona un museu interactiu d’audiovisual i impulsa el Programa Mendoza Audiovisual per promoure inversions que ja ha aconseguit tirar endavant prop d’una trentena de produccions. També és responsable de l’associació de clústers audiovisuals argentins.

El Fondo Vitivinícola de Mendoza va ser creat l’any 1994 amb la missió de promoure el consum del vi a Argentina, la difusió de la seva cultura i el creixement de tota l’activitat, mitjançant estratègies i accions de comunicació. La seva política de promoció es basa en una forta aposta per la qualitat dels vins argentins. Dissenya i posa en marxa campanyes publicitàries multimèdia les quals busquen posicionar el vi subratllant els seus atributs positius. Ha rebut varis premis argentins per campanyes publicitàries i documentals sobre la cultura del vi.