Contingut publicat al butlletí Switch número 19 a l’octubre de 2024.
© 2024 Clúster Audiovisual de Catalunya
Web desenvolupat per La Saladeta
Contingut publicat al butlletí Switch número 19 a l’octubre de 2024.
El share dels vídeos de les xarxes socials ja arriba al 25% i gairebé el 60% dels espectadors/usuaris el troben tan entretingut com el que ofereixen les televisions i les plataformes. La tendència avisa.
A poc a poc el consum audiovisual a les plataformes socials com Youtube, TikTok… va guanyant terreny als mitjans tradicionals. No és una tendència nova, però segons l’analista nord-americà Doug Shapiro, ens trobem en un punt crític i a les portes de la segona gran disrupció. La primera gran disrupció va començar fa 15 anys amb l’aparició de Netflix.
Youtube ja supera l’11% de share de consum en pantalla de televisió als EUA (Font Nielsen).
Agregant tots els dispositius, s’estima que el vídeo no professional creat a les xarxes socials suposa un 25% de tot el consum de vídeo. I va creixent.
Per abastir el 75% del consum audiovisual, els mitjans i productores tradicionals gasten a nivell mundial uns 250 mil milions de dòlars i, només als EUA, donen feina a 500.000 persones.
Per abastir el 25% de consum “social” centenars de milions de persones creen continguts diàriament a les xarxes (a Youtube es calculen que són 64 milions) i el cost de producció tendeix a zero.
El 59% dels usuaris/espectadors consideren que el vídeo social és tan entretingut com el dels mitjans tradicionals. Accenture.
El 61% dels que tenen entre 18 i 24 anys (generació Z) prefereixen els continguts generats pels usuaris. Inmobi.
Aquests nivells de consum i producció de vídeos a les xarxes s’ha aconseguit fins ara sense eines gaire sofisticades. Amb la irrupció de plataformes d’IA generativa com Gen-3, Dream Machine o Sora (quan s’obri als usuaris) els vídeos no professionals tindran més qualitat i es podran fer més de pressa. Conseqüència: creixerà la quantitat de vídeos disponibles a les xarxes que competiran amb els mitjans tradicionals.
CoComelon és un dels exemples mítics de producció global d’animació que assoleix nivells a Youtube, impensables als mitjans tradicionals: 175 milions de subscriptors al canal de Youtube en anglès.
Altres estudis d’animació que produeixen essencialment per a les xarxes incorporen IA per accelerar i personalitzar les creacions.