El Clúster Audiovisual es consolida com a agent clau a l’ISE 2025

L’edició 2025 de la Fira ISE va tenir lloc del 4 al 7 de febrer i va tancar arribant al rècord de 85.350 visitants de 168 països, un creixement del 15.5% respecte l’edició anterior.

Des que el 2019 es va anunciar que la fira s’instal·laria a Catalunya, el Clúster Audiovisual ha actuat com connector entre la fira i la indústria catalana, creant contextos per afavorir la visibilitat de les empreses associades i la internacionalització del sector. Barcelona i Catalunya es posicionen internacionalment en l’àmbit de la tecnologia audiovisual gràcies a la incorporació de noves tecnologies en les solucions de les empreses catalanes.

Un any més, el Clúster Audiovisual va actuar com a agent identificador de les tendències més innovadores en les línies temàtiques sobre Intel·ligència Artificial, Producció Virtual LED, Experiències Immersives, Drons-Robòtica, Retail i Nous Talents

Va representar indústria catalana amb 25 empreses sòcies amb presència a la fira, va organitzar i participar en 27 activitats i conferències, on va portar a 56 ponents, i va col·laborar en l’organització dels ISE Tech Tours i en la difusió de l’ISE Open Innovation Challenge.

 

Una de les conferències principals d’aquesta edició va ser la ponència “David Monguet: Grandes producciones cinematográficas con producción virtual con pantalla LED”.

David Monguet, líder en producció virtual LED a Espanya i fundador i supervisor a MO&MO Film Services, va ser convidat a parlar sobre la seva experiència treballant amb aquesta tecnologia en grans produccions. La sessió es va centrar en repassar alguns exemples dels seus treballs, com escenes de La Sociedad de la Nieve de J.A. Bayona, on va mostrar imatges de com es va rodar des d’un plató l’avió estavellat al mig dels Andes; o la sèrie Unwanted, sobre la que va explicar que “van muntar la pantalla LED més gran que han tingut mai en un set, de 70×6 metres”.

 

Altres sessions amb molta rellevància van ser les tres que van tractar sobre Intel·ligència Artificial:

  • La primera, “How to make audiovisual content with AI?” va comptar amb Bernat Aragonès (Antaviana Films), Ivan Garriga (Pijama Studio) i la moderació de la periodista Montserrat Rigall (RTVE). Una sessió dedicada a mostrar eines de creació audiovisual amb IA des de l’experiència d’aquests experts i de reflexionar sobre l’estat d’aquesta tecnologia des del punt de vista més creatiu. Bernat Aragonès va parlar de que “hi ha moltes eines basades en IA que son creatives i útils, però l’humà continua al centre”.
  • La segona, “Animation and 3D modeling with AI”, va comptar amb Felix Balbas (Minimo VFX), Florenci Magiñà (FX Animation Film School) i amb la moderació de Francisco Asensi (DeAPlaneta). Durant la sessió es va parlar sobre l’experiència pròpia dels artistes visuals a qui les eines IA permeten experimentar i obrir camins mentre redueixen el temps d’alguns processos. “Com a creatiu, el que vull és passar menys temps en feines repetitives”, va apuntar Florenci Magriñà.
  • La tercera va ser una ponència de Joan Rosés, editor de l’Observatori Switch, que va continuar amb la sèrie de presentacions que organitza el Clúster nascudes d’aquest projecte que observa i identifica tendències audiovisuals. Sota el títol “Switch – 10 casos que muestran las tendencias de uso de la IA en la industria audiovisual”, la sessió es va enfocar en exemples de produccions que utilitzen la IA com la pel·lícula The Brutalist, els últims spots publicitaris fets amb IA (Vodafone, Land Rover o Audi), llargmetratges d’animació com Where the Robots Grow o animació en temps real com Els Simpsons o Minion Gore.

 

D’altres conferències organitzades pel Clúster Audiovisual als principals escenaris de la fira van ser “Experiencias inmersivas: transformando el modelo de museo” amb Marc Colomines (blit.studio), José Vaaliña (Eyesberg) i Enrique Vives (The White Rabbit – The Off Museum); i la sessió “The future of audiovisual applications in retail” amb Aleix Fernández (Onionlab) i Carles Giner (Newtonlab Space). 

 

Com a novetat d’aquesta edició, el Clúster va organitzar, juntament amb LANG Iberia, el Catalonia Drone Show, un espectacle de drons que va tenir lloc a l’escenari Drone Arena de la fira. Hi van participar les empreses sòcies Airmedia360 i Flock Drone Art i els espectadors van poder gaudir d’un espectacle de llums amb drons. Va anar acompanyat de la sessió “It’s all about drones” que va tenir lloc més tard a l’escenari de l’estand del Clúster i l’Ajuntament de Barcelona on les mateixes empreses organitzadores de l’espectacle van parlar dels seus projectes.

 

Amb un jurat format per Antònia Folguera (Sónar+D), Maria Gibert (CCCB) i Ramon Morera (Produktia), en l’edició d’enguany el Clúster Audiovisual va organitzar la sessió “Jóvenes Talentos y Tecnología”, un pitch amb cinc projectes de tecnologia audiovisual procedents del Pitching Universitat-Indústria celebrat en el marc de La Setmana del Talent Audiovisual el novembre de 2024. En aquesta ocasió es van presentar Eclipse, de Lara Fusalba; Els cignes salvatges, de Laia Tarragó; Espectres de Clàudia Peguera; .txt de Xavier Herrera; i INSTINT(O): fuera dentro, dentro fuera, de Paula Martín García.

 

Com en edicions anteriors, el Clúster Audiovisual va preparar dues rutes guiades que van dur als assistents a visitar alguns dels estands principals de la fira de les empreses sòcies; i va organitzar la sessió “What’s new?”, on una quinzena d’empreses sòcies amb estand al Catalonia Pavilion, a l’Innovation Park o a l’Ajuntament de Barcelona, van poder presentar el seus projectes i solucions.

 

Per altra banda, enguany va organitzar, en col·laboració amb 3Cat, Sónar i Melt, tres xerrades “Meet&Drink” en el seu estand amb un espai de networking. Les xerrades van ser moderades per la periodista Mariola Dinarès i hi van participar diversos convidats: Ana Oliveras, que va parlar del projecte Alfa5; Xavi Tribó (Melt), Antònia Folguera (Sónar+D) i Francesc Mas (3Cat) que van explicar l’experiència Flors de Veu; i Aleix Fernandez (Onionlab), Jorge Escobar (Framemov) i Ramon Morera (Produktia), que van parlar dels seus projectes.

El Clúster Audiovisual també va ser present, amb la participació del president Miquel Rutllant com a ponent, en diverses sessions organitzades per ISE al llarg de la setmana; va participar en l’Esmorzar de matchmaking entre empreses catalanes i flamenques organitzat en col·laboració amb ACCIÓ; va participar en la trobada AVIXA Women’s Council amb la participació de diverses empreses sòcies; i també va col·laborar en el taller organitzat per la Càtedra Futurs de la Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra.