Contingut publicat al butlletí Switch número 19 a l’octubre de 2024.

A les portes de la segona gran disrupció

El share dels vídeos de les xarxes socials ja arriba al 25% i gairebé el 60% dels espectadors/usuaris el troben tan entretingut com el que ofereixen les televisions i les plataformes. La tendència avisa.

A poc a poc el consum audiovisual a les plataformes socials com Youtube, TikTok… va guanyant terreny als mitjans tradicionals. No és una tendència nova, però segons l’analista nord-americà Doug Shapiro, ens trobem en un punt crític i a les portes de la segona gran disrupció. La primera gran disrupció va començar fa 15 anys amb l’aparició de Netflix.

Les dades clau

Youtube ja supera l’11% de share de consum en pantalla de televisió als EUA (Font Nielsen).

Agregant tots els dispositius, s’estima que el vídeo no professional creat a les xarxes socials suposa un 25% de tot el consum de vídeo. I va creixent.

Per abastir el 75% del consum audiovisual, els mitjans i productores tradicionals gasten a nivell mundial uns 250 mil milions de dòlars i, només als EUA, donen feina a 500.000 persones.

Per abastir el 25% de consum “social” centenars de milions de persones creen continguts diàriament a les xarxes (a Youtube es calculen que són 64 milions) i el cost de producció tendeix a zero.

El 59% dels usuaris/espectadors consideren que el vídeo social és tan entretingut com el dels mitjans tradicionals. Accenture.

El 61% dels que tenen entre 18 i 24 anys (generació Z) prefereixen els continguts generats pels usuaris. Inmobi.

Xarxes socials, terreny adobat per a la IA

Aquests nivells de consum i producció de vídeos a les xarxes s’ha aconseguit fins ara sense eines gaire sofisticades. Amb la irrupció de plataformes d’IA generativa com Gen-3, Dream Machine o Sora (quan s’obri als usuaris) els vídeos no professionals tindran més qualitat i es podran fer més de pressa. Conseqüència: creixerà la quantitat de vídeos disponibles a les xarxes que competiran amb els mitjans tradicionals.

  • Noves startups especialitzades en IA generativa es preparen per inundar TiTok i Youtube de vídeos automatitzats. A plataformes com Faceless.video o Autoshorts.ai pots generar el guió, la veu en off, la música de fons, les imatges d’acompanyament i el vídeo final formatat per a TikTok o YouTube Shorts. Per 30 dòlars al mes pots crear un vídeo cada dia.
  • Youtube acaba d’anunciar una suite de solucions d’IA generativa per alimentar Youtube Shorts.

L’animació ja s’hi ha posat

CoComelon és un dels exemples mítics de producció global d’animació que assoleix nivells a Youtube, impensables als mitjans tradicionals: 175 milions de subscriptors al canal de Youtube en anglès.

Altres estudis d’animació que produeixen essencialment per a les xarxes incorporen IA per accelerar i personalitzar les creacions.

  • Toonstar és una productora nord-americana autora entre d’altres de sèries com StEvEn & Parker amb 30 milions de seguidors setmanals a Youtube que ha incorporat motors de IA que redueixen un 80% el temps de producció i un 90% el cost. Més informació.
  • Storybooks és una productora alemanya especialitzada en producció amb IA. El pilot de la sèrie Space Vets s’ha fet íntegrament amb IA en dos mesos de feina.
  • Invisible Universe és un estudi d’animació centrat en xarxes que evoluciona les produccions amb interacció amb els usuaris i una gran rapidesa de creació. FastCompany la va definir com el “Pixar de TikTok”.