Contingut publicat al butlletí Switch número 2 al desembre de 2021.

Art, cultura i entreteniment al Metavers

Des que a l’estiu Mark Zuckerberg va anunciar que volia portar Facebook al metavers, la inflació de notícies i projectes sobre el tema és exponencial.

Què és el Metavers. Es tracta d’un o molts universos virtuals, interactius i en 3D en els que es reuneixen persones per fer-hi activitats. Una mena de videojoc en els que no només hi jugues: hi treballes, et reuneixes, vas a concerts, compres i vens objectes digitals, et diverteixes amb amics… Hi ha diferents tipus de Metaversos.

Tothom s’hi apunta. Una llarga llista d’empreses hi està invertint. No només Facebook (ara Meta). També Disney, Nvidia, Microsoft, Snapchat, Epic Games… Aquí en podeu trobar unes quantes i saber què hi fan.

Nous espais de d’exhibició audiovisual

Un dels informes més interessants sobre el tema és Into the Metaverse. Analitza les possibilitats que ofereix el metavers en diversos àmbits. Hi destaca la creació de nous espais per a la cultura i l’entreteniment. Conclou que un dels usos preferits del Metavers serà l’exhibició i visionat de pel·lícules i produccions audiovisuals i l’assistència a concerts. Es pot descarregar aquí.

Explosió de la narració immersiva virtual

Interessant anàlisi de Richard Yao, consultor de IPG Mediabrands, sobre les possibilitats de l’entreteniment al Metavers. Vaticina que hi haurà una explosió de les narratives immersives en entorns virtuals. “La línia entre consum de continguts i experiència participativa serà molt difusa”, diu Yao.

Sotheby’s s’hi apunta

La casa de subhastes Sotheby’s s’ha incorporat a Decentraland, una plataforma de realitat virtual descentralitzada. A l’estiu va crear una rèplica digital de la seva seu a Londres. La galeria virtual té cinc espais per mostrar art digital. Aquí en podeu veure un vídeo.
Sotheby’s va a totes: ara anuncia la subhasta benèfica de NFT’s més gran de la història.

Ull: no tot és tan bonic com ens ho pinten

Algunes veus crítiques miren de frenar l’eufòria desencadenada al voltant del metavers.

Louis Rosenberg, un dels pioners de la realitat augmentada, ha publicat un article que posa en guàrdia sobre les suposades bondats del metavers. El títol ho diu clar: El metavers podria ser molt pitjor que les xarxes socials.

Ara almenys podem apagar els nostres telèfons o allunyar-nos de les nostres pantalles i tenir experiències autèntiques del món real que no es filtren a través de bases de dades corporatives ni es manipulen mitjançant algoritmes intel·ligents. Amb l’auge de la realitat augmentada, aquest darrer bastió de realitat fiable podria desaparèixer del tot. I quan això passi, només exacerbarà les divisions socials que ens amenacen.”

Com serà el futur dels museus

El consultor artístic András Szántó va publicar fa un any el llibre The Future of the Museum en el que dialoga amb 28 experts, entre ells els principals directors i curadors de museus del món. Entre tots dibuixen com serà l’evolució de les institucions artístiques en els pròxims anys i la relació entre l’art físic i el digital. Us presentem un extracte de set de les converses. Artnet

Els museus han de trobar un nou llenguatge
  • La presència dels museus en el món digital no vol dir fer còpies en 3D perquè no conserven res de la singularitat d’una visita real.
  • Per tenir èxit al món digital, els museus han de crear nous espais híbrids físics/digitals i, en fer-ho, ser pioners en noves formes de comunicació i experiència que encara no existeixen en cap altre lloc”. Lev Manovich

Les millors produccions en Realitat Virtual, ressons de la Biennal de Venècia

Han passat unes quantes setmanes de la Biennal de Venècia, el setembre. Però no ens resistim a recordar les millors produccions de realitat virtual que s’hi van veure en l’apartat Venice VR Expanded.

El Gran Premi a la millor obra de VR va ser per Goliath: Playing with Reality, una peça sobre l’esquizofrènia. Es pot descarregar gratuïtament a la botiga de Oculus (ara Meta Quest) i en pots veure un tràiler aquí.

El premi a la millor experiència en continguts interactius va ser per Le Bal de Paris, de l’espanyola Blanca Li. Un espectacle de dansa que utilitza la realitat virtual per conduir l’espectador a un ball de máscares. Aquí.

El premi a la millor història VR va ser per End of Night, de David Adler, que col·loca l’espectador en la pell d’un jueu que fuig en barca de la Dinamarca nazi de 1943,

Altres produccions molt recomanables

Angels of Amsterdam
Samsara
Space explorers: The ISS Experience

Ai-Da, artista, humanoide i ultrarrealista

El 26 de novembre, Ai-Da (la primera artista robot humanoide ultrarealista del món) va fer una demostració en viu de la seva capacitat poètica. Al Museu Ashmolean de la Universitat d’Oxford, Ai-Da va recitar poemes creats en directe replicant els patrons i l’estil de la Divina Comèdia.

Ai-Da també pinta. A l’octubre va participar a Forever is Now, una exposició d’art històric a les piràmides de Giza, a Egipte. (En entrar al país la van retenir sota sospita de que podia amagar armes). Ai-Da