Article publicat al butlletí Switch número 8 al desembre de 2022.
© 2020 Clúster Audiovisual de Catalunya
Web desenvolupat per La Saladeta
Article publicat al butlletí Switch número 8 al desembre de 2022.
En la darrera newsletter destacàvem els primers sistemes d’intel·ligència artificial que començaven a oferir animacions automàtiques o generació de vídeos curts. Fa unes setmanes Google va mostrar que el seu laboratori d’IA ha fet un pas més en la línia de generar vídeos llargs a partir de simples indicacions de text. Clicant a la imatge superior podeu veure el que fa el programa Phenaki.
La proliferació de programes de generació automàtica d’imatges preocupa els creadors per la competència que suposen, perquè les seves creacions nodreixen aquests programes i desprotegeixen els copyrights.
Però la implantació d’aquests sistemes no s’atura. Grans proveïdors tecnològics han decidit integrar sistemes com el DALL-E al buscador Bing i a l’Office 365 (Microsoft) o a la plataforma de venda d’imatges i fotografies Shutterstock. Stable Difussion s’ha integrat a l’eina de disseny Canva. Quant trigarà Google?
També Adobe està decidit a utilitzar totes les capacitats de la intel·ligència artificial per millorar les prestacions dels seus productes. La suite Lightroom ja incorpora noves funcionalitats basades en IA que faciliten i acceleren algunes de les parts més tedioses de l’edició d’imatges.
Audiogen, el DALL-E de l’àudio. AudioGen és un programa d’intel·ligència artificial que genera sons a partir de descripcions textuals. El desenvolupen investigadors de Meta i de la Universitat Hebrea de Jerusalem. Xataka.
Joe Rogan entrevista Jeff Bezos. Una conversa generada per IA. La primera part del podcast és bastant maldestre amb pauses i rialles estranyes, però a mesura que va avançant la conversa algunes parts sonen creïbles. Hyper Beast.
Fa un parell d’anys, el youtuber Denis Shiryaev va pujar a Youtube una nova versió de la pel·lícula L’arribada d’un tren, dels germans Lumière (1896). Shiryaev havia “restaurat” la pel·lícula amb eines d’intel·ligència artificial que van ampliar la resolució a 4K, cosa que va fer que les imatges fossin més nítides, va eliminar el gra de la pel·lícula i la va acolorir.
L’Institut Lumière ha fet retirar el vídeo perquè vulnera el copyright, encara vigent.
Primera polèmica: Es pot considerar que vulnera els drets d’autor una millora de la qualitat de reproducció? S’ha de considerar l’acoloriment una alteració substancial de l’original? S’haurien de permetre aquestes “restauracions” donat que amplien la divulgació del patrimoni?
Segona polèmica: Com s’han de considerar les creacions automàtiques d’imatges que es generen a partir, per exemple, de l’obra dels Lumière? Deniz Tortum a Immerse.